Pyöräilijän näkökulmasta seuraavat nyt nähtävillä olevat katusuunnitelmat lienevät mielenkiintoisimmat: Rongankatu välillä Pellavatehtaankatu-Aleksanterinkatu sisältäisi suunnitelmassa mm. uuden pyöräkaistan.
"Nykyiset jalkakäytävän vieressä olevat pysäköintipaikat poistetaan Pellavatehtaankadun ja Aleksanterinkadun väliseltä osuudelta. Tälle osuudella saadaan maaliviivalla eroteltu 1,5 metriä leveä pyörätie." Itselleni jäi hieman epäselväksi onko tämä kaista yksisuuntainen vai kaksisuuntainen, ajoradalla vai siitä erotettu? Suunnitelman nuolesta päätellen yksisuuntainen, ja ajoradan reunassa maalilla erotettu. Jokin ääni sisälläni näkee, että tästä suunnitelmasta jätetään muistutus tai kaksi yhdyskuntalautakunnalle, jossa vaaditaan ettei pysäköintipaikkoja poisteta (Holy Car). Onko väylän toteutus hyvä?
Itsenäisyydenkadun pohjoispuolelle (väli Murtokatu-Ratasilta) tehdään leveämpi kevyen liikenteen väylä ajorataa kaventamalla (jos suunnitelma menee läpi) ja sinne on ajateltu tehtävän jalankulusta eroteltu pyörätie (2m leveä). Suunnitelmassa on myös luvassa 0.15m erotinkivi pyörätien ja jalkakäytävän välillä, sekä pinnoite-ero (asfaltti vs betonikivi). Mutta, onko kellään mielessä parempia ratkaisuja erottelun selkeyttämiseen?
Yleisesti ottaen väylät vaikuttavat ihan hyviltä suunnitelmilta, ja tuovat varmasti aitoja parannuksia keskustan kevyen liikenteen verkkoon. Mutta, ovatko nämä väylät tarpeellisia, tai miten itse Tamperelaisena pyöräilijänä toteuttaisit väylät tai tiedätkö parannusehdotuksia suunnitelmiin? Kansalaisena voit kertoa mielipiteesi jättämällä virallisen muistutuksen katusunnitelmista nähtävilläoloaikana (sähköpostimuistutuksetkin noteerataan):
"Mahdolliset muistutukset on osoitettava kirjallisesti Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnalle ja toimitettava edellä mainittuna nähtävilläoloaikana kirjaamoon osoitteeseen, Tampereen kaupunki, kirjaamo, Puutarhakatu 6, PL 487, 33101 Tampere tai sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi."Jos olet pyöräilijä ja haluat vaikuttaa Tamperelaisen pyöräilyn kehittymiseen, tee äänesi kuulluksi ja kerro suoraan jos suunnitelma mättää. Nämä väylät tehdään meidän yhteisistä verorahoista (vastoin autoilijoiden uskomuksia), joten meidän mielipiteet oikeasti huomioidaan, tai ainakin huomaavaisesti sivuutetaan, jos ei muuta. Usein kun selaa yhdyskuntalautakunnan vanhoja kokouspöytäkirjoja, ei väylien toteutuksesta ole muistutuksia pahemmin jätetty, ei edes paikallinen pyöräilyjärjestö (tai järjestöt) ole aktiviinen tällä saralla, vaikka toisin luulisi. Tampereen Polkupyöräilijät ovat olleet välillä aktiivisempia, mutta viime aikoina heiltäkään ei ole tullut noottia suunnitelmiin, eikö järjestöt ole juuri tätä varten, vai väittääkö joku että Tampereella suunnitellaan maailmanluokan pyöräilyinfrastruktuuria johon voi vain olla tyytyväinen?
Olenko nyt pehmeällä päällä ja vähään tyytyväinen, kun nämäkin erotellut väyläsuunnitelmat lämmittävät mieltä. Tosin, ei nuolaista ennen kuin yhdyskuntalautakunta on käsitellyt ja hyväksynyt ne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti