Vertailun vuoksi, monissa kaupungeissa 30-50% kulkutapaosuuksiin pyöräilyssä pääsevä Hollanti käyttää vuodessa rahaa pyöräilyyn 487 miljoonaa euroa, joka tekee 16 miljoonan asukkaan Hollannissa n. 30 euroa per asukas (Fietsberaad ja Hembrow). Voisimmeko siis vetää johtopäätöksen, että käyttämällä rahaa enemmän per asukas pyöräilyyn, lähemmäs Hollannin määriä, voimme jopa edistää pyöräilyä ja päästä asteen lähemmäksi isompia kulkutapaosuuksia? Tietenkin tämä vaatii myös laadukasta ja taidokasta väyläsuunnittelua, joka Hollannissa on opittu vuosien saatossa, mutta Suomessa asioissa ollaan vähän hakoteillä. Päästäkseen 30 euroo per asukas, Tampereen tulisi käyttää 6,58 miljoonaa euroa pyöräilyyn vuodessa. Tämä on siis tuplasti se määrä, mikä nyt menee (3 miljonaa euroa).
Kuulostaako kalliilta? Katsotaanpa muutamia valikoituja yksityisautoilua edistäviä hankkeita.
Ratapihankadun, Satakunnankadun ja Naistenlahdenkadun kokonaisuuden rakentamiskustannukset ovat yhteensä 14 150 000 € (Tampereen kaupunki). Ratapihankatu tehdään osaksi keskustan kehää, jolla ohjataan keskustan yksityisautojen läpiajoliikennettä pois mm. Hämeenkadulta.
Viinikan liittymän sujuvoittamiseen ollaan käyttämässä kahdessa vaiheessa yhteensä 11m euroa.
Unohtamatta, että erään tunnelin hintalappuna on alustavasti 185 miljoonaa euroa, mutta olisi aivan liian helppoa vetää tämä suurhanke tähän samalle viivalle (Tunnelikorttia ei käytetä). Mutta kuten huomaamme, jo kahdesta hankkeesta tulee 25 miljoonan potti. Entä jos kerran vuodessa saisi puolet tuosta kahden hankkeen viemästä summasta kaikkien pyöräväylien, päällysteiden ja perusparannusten tekoon?
Sitä en tietenkään tiedä, meneekö Tampereellakin pyöräilybudjetista ne rahat, jotka käytetään tiesaneerauksiin, joissa esim. saneerataan vesijohdot ja tehdään samalla uusi kevyen liikenteen väylä. Esimerkkinä Lamminpäähän rakennettava Kortesuontien varsin tarpeeton kevyen liikenteen väylä, jossa katusaneerauksen hintalappuna on 300 000 euroa, joista suurin osa menee muuhun kuin itse pyöräväylään. Olisi kiva tietää, onko tämä summa ns. pyöräilyn edistämiseksi laskettu, vaikka itse väylä vie saneerauksen hinnasta vain murto-osan.
Tarkastellen muutamia autoilun edistämishankkeita, jotka ovat vain osa suurempaa kokonaisuutta (investointeja autoväyliin tehdään siis huomattavasti enemmän kuin mitä minä tässä mainitsen, unohtamatta jatkuvaa ylläpitoa), on perin hassua lukea paikallisen lehteä etäisesti muistuttavan julkaisun
kirjoittelua ja kauhukuvien maalaamista siitä, kuinka kammottavat vaikutukset
ovatkaan tulevalla Hämeenkadun rajaamisesta 370 metrin matkalta pelkälle joukko- ja kevyelle liikenteelle.
Aamulehden yksityisautoilumyönteisyys, ja autoilijoita mielistelevät valheelliset otsikoinnit, sekä
puolustuspuheenvuorot ovat yhtä tarpeellisia kuin hetero-pride paraatit. Faktahan on, että autoilijat
ovat vieläkin hemmotelluin, eniten tilaa ja prioriteettia saava liikkujaryhmä, vaikka koko Hämeenkatu
Hämeenpuistosta aina Rautatienkadulle suljettaisiin heidän tarpeettomalta läpiajoltansa. Valitettavasti, moista
faktaa ei paikallinen hupilehdistö voi painaa lehteensä. Sitäkään ei voida ääneen sanoa, että eniten käytetty kulkumuoto korreloi kulkumuotoon käytettyä rahasummaa per asukas, ja eniten rahaa käytetään yllättäen autoiluun.
Viestini on yksinkertainen, autoilija, ole hiljaa ja nauti kunnallisveromiljoonista joilla kaikki sinun kaupunkiväyläsi on rakennettu ja ylläpidetty, ja mieti kaksi kertaa kun valitat pyöräilyn saamasta rahamäärästä, tai yhden pienen tieosuuden sulkemisesta. Aamulehden linjan perusteella yksityisautoilija on ilmeisesti kuin hemmoteltu kakara, jolla on jo kaikkea, mutta vieläkin kehtaa saatuaan kaiken ja enemmän vain valittaa ja itkeä.
Aamulehti - verkkoversio
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194800253949/artikkeli/yllatysvoitto+tampere+on+vuoden+pyorailykunta.html
Fietsberaad - Pyöräily Hollannissa v. 2009
http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/CyclingintheNetherlands2009.pdf
Hembrow, David - A View From the Cycle Path -verkkoblogi
http://www.aviewfromthecyclepath.com/2010/05/487-million-euros-for-cycling.htmlTampereen kaupunki - Ratapihankatu
http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/nahtavillaolevat/8100/8100liite4.pdf
Tampereen kaupunki - Viinikan liittymä
http://www.tampere.fi/liikennejakadut/ajankohtaista/68iJtr8cO.html
http://www.tampere.fi/liikennejakadut/ajankohtaista/68iJtr8cO.html