lauantai 18. kesäkuuta 2011

Aamulehden positiivinen pyöräily-uutisointi - Osa 2

Aamulehden verkkoversio uutisoi: "Sata pyöräilijää sai sakot Erkkilänsillalla ja Satakunnansillalla".
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Pirkanmaa/1194683724028/artikkeli/sata+pyorailijaa+sai+sakot+erkkilansillalla+ja+satakunnansillalla.html

"Jalankulkijoiden kintuille polkevat pyöräilijät saivat opetuksen perjantaina. Polkupyöräpoliisi antoi yhteensä sata rikesakkoa pyöräilijöille, jotka ajoivat jalkakäytävällä Erkkilänsillalla ja Satakunnansillalla Tampereen keskustassa. Kahden hengen poliisipartio urakoi kuuden tunnin ajan"

Tuomitsen jalkakäytäväpyöräilyn täysin paikoissa, joissa on vähän tilaa kevyelle liikenteelle, paljon jalankulkijoita (ei aina tosin!) ja selkeästi merkitty vaihtoehtoinen turvallinen reitti vieressä (Patosilta), mutta en esim. tuomitse Lamminpään Ylöjärventien jalkakäytäväpyöräilyä, jota harrastaa 9/10 siellä liikkuvasta, koska ihmiset haluavat elää, eivätkä ottaa "tilaa" ajoradalla läheltä ohittavien kaahareiden ja bussien keskellä.

Toivottavasti Tampereen polisii tuntee olonsa nyt tarpeelliseksi, ja tyydyttyneeksi: "Ainakin nämä sata pyöräilijää oppivat, että jalkakäytävällä ei saa ajaa, sanoo komisario Ismo Nykopp."
Nykopp myös lisäsi, että: "[o]lemme yrittäneet tiedottaa, että mainituilla silloilla on kapeat jalkakäytävät, joilla ei saa ajaa pyörällä." Poliisejahan on tunnetusti aina kaksi, toinen osaa laskea ja toinen lukea. On huvittavaa, että katutilan kapeus on otettu esiin syyksi siihen, miksi pyöräily on vaarallista kyseisillä paikoilla. Poliisin olisi syytä myös tuomita pyörän taluttaminen, koska silloin pyöräilijä (jalankulkijana) vie huomattavasti enemmän tätä kapeaa tilaa. Unohtamatta meitä ja muita lastenratas-terroristeja, jotka tunkeudumme jokaiseen ahtaaseen väylään viemään kaiken tilan. 

Tämä artikkeli jatkaa hienosti Aamulehden pyöräilymyönteistä linjaa, johon kiinnitin jo aiemmin huomiota heidän uutisoidessaan Rautatienkadun kevyen liikenteen väylän rakentamisesta. Aamulehden mukaan, pyöräilijöille sallittuja väyliä "ahdetaan", miljoonia nieleviin ja tilaa vieviin autoiluhankkeisiin suhtaudutaan poskettoman avoimesti ja positiivisesti. Nyt pyöräilijöille "annetaan opetus", koska pyöräilijät ovat väkivaltainen ilkeä kiusanhenkien joukko joka tahtoo vain ajaa jalankulkijoiden päälle. Miksei pohdita esim. pyörätieverkon puutteita, opasteiden puuttumista jne, koulujen kansalaistaidon opetuksen loppumista (tai pyöräilyopetuksen)? Miksi vain uutisoidaan keskittyen mustamaalaamaan ja luomaan negatiivista kuvaa yhdestä liikkujaryhmästä yleistyksillä, kykenemättä mihinkään rakentavaan keskustelua luovaan journalismiin siitä, että Tampere ei ole pyöräily-ystävällinen kaupunki, eikä sitä vieläkään haluta suunnitella sellaiseksi? Miksi nämä sakotetut ihmiset valitsivat juuri nämä kielletyt reitit? Mitä voitaisiin tehdä, jotta näin ei tapahtuisi? Miksi he eivät uskalla ajaa ajoradalla (tööttiä tulee heti autoilta!)? Miksei asioiden pureuduta kunnolla? Miksi suomalainen liikennemerkki-säädös on sekava, tai kaupunkien liikennemerkkien käyttö puutteellista? Miksi ihmiset eivät löytäneet Patosillalle? Voisiko taustalla olla jopa inhimillisiä syitä?

Olkootkin, että jotkut pyöräilijät ajelevat miten sattuu muista välittämättä, mutta niin kauan kun 99% autoista ei pysähdy päästämään minua suojatien yli jalankulkijana, eivät kunnioita minua pyöräilijänä ajoneuvona muiden joukossa ajoradalla, tai niin kauan kun jalankulkijat menevät punaisia päin ja kävelevät koko tien leveydeltä jne en voi silloin myöskään odottaa keskivertopyöräilijöiltä tässä kaupungissa suurempaa moraalista selkärankaa liikennesääntöjen suhteen. Katsotaan sinne peiliin ennen kuin syytellään.

Kun Lielahden Prisman minulle kustantama 4kk ilmainen Aamulehti loppui, tulin taas siihen lopputulokseen, ettei näin ala-arvoisesta julkaisusta kannata maksaa koskaan sentin senttiä. Odotan vain, että nimi muutetaan "Autolehdeksi", jotta saadaan lehden nimi kuvastamaan heidän ajatusmaailmaansa. Toisaalta, ehkä Aamulehden pyöräilyuutisointi on vähän kuin internet-trollaus, ja Aamulehteä voisi luonnehtia yhdeksi suureksi trolliksi, ja nyt minä nielaisin syötin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti