tiistai 23. elokuuta 2011

Lielahden Prisma - pyörätelinepäivitys ja muita sekalaisia juttuja

Viitaten aiempaan kirjoitukseen.

Negatiiviset odotukseni osoittautuvat turhiksi, sillä Lielahden Prisma oli siirtänyt pyörätelineensä kauemmaksi katoksen reunasta. Huomioni perusteella telineet eivät tosin enää ole kiinteästi kiinni laatoituksessa, vanhat pultin reiät näkyvät autorivin läheisyydessä, mutta jostain syystä telineet on päätetty jättää uudelleen pulttaamatta. Nyt ei ole enää pelkoa siitä, että pysäköidyt autot törmäävät telineessä olevan pyörän eturenkaaseen.


*lisään kuva tähän myöhemmin*

Myös läntisen puolen (Turvesuonkadun) sisäänkäynnin luokse oli lisätty pyörätelineitä. Suurin osa pyöräilijöistä tuntuu myös suosivan tätä läntistä sisäänkäyntiä, joka viittaisi siihen että kauppaan tullaan pyörällä enemmän tuosta suunnasta.


Nyt kun olen kehunut, ja suorastaan hypettänyt Prisman pyöräily-ystävällisyyttä, on mainittava että taannoin perjantaipäivänä käydessäni Lielahden Citymarketissa, olivat kaikki pyörätelineet täynnä. En ole eläessäni nähnyt vastaavaa pyöräpaljoutta kyseisessä automarketissa. Kun lähdin pois, tuli pyörällä saapunut vanhempi nainen sanomaan että "onpas täällä täyttä!" ja poistuessani hän otti vapautuneen pyöräpaikan telineestä itsellensä. Oliko Tampereella tapahtunut yhtäkkiä pyöräilyn vallankumous, enää kukaan kulkisi lyhyitä matkoja autolla. Ei, syy taisi olla jokin vähän vähemmän raflaava, Citymarketissa oli NÄÄS tarjous, jossa sai kympillä kolme pakettia juhla mokkaa. Mutta jos tämä tietää täysiä pyörätelineitä Tamperelaisessa automarketissa, niin saisivat toistaa tarjouksen useammin, jos sillä on noin hyvä pyöräilyä edistävä vaikutus.

On näin kesäisin jotenkin silmiinpistävää, kuinka paljon iäkkäitä ja ikäisekseen hyväkuntoisia ihmisiä asioi pyörällä kaupoissa. Voisiko syynä olla se, että monet näistä ihmisistä ajoivat työmatkansa pyörällä ennen autoistumisen kiihtymistä ja asenteensa pyöräilyyn on peräisin ajalta jolloin sitä ei kukaan kummastellut. Missä ovat nuoret pyöräilijät? Mopoikäiset pojat ja tytöt kulkevat mopolla (tai mopoautolla), jos ei ole mopoa, bussilla. Kahdeksantoista täyttäneet omilla autoillansa. Nuoret polvet ovat jo kasvaneet autoistuneessa yhteiskunnassa ja viettäneet aikaa paljon takapenkillä kuunnellen kuinka isä ja äiti kiroavat pyöräilijöitä ja jalankulkijoita kilpaa. He ovat myös jalankulkijoina sisäistäneet äidin ja isän opetukset että autojen pitää antaa mennä ensin, sitten voi astua suojatielle ja yli on suotuisaa juosta. Sitten he muistavat nämä opetukset ajokortin saatuaan ja odottavat samaa tieliikennelakia halventavaa alistumista kaikilta, koska ovat itsekin saman lapsena oppineet.

Tieliikennelain mukaisten liikennesääntöjen oppiminen peruskoulussa (meillä oli kansalaistaitoa, ja pyöräilypäiviä ja retkiä useasti) osana opetusta olisi erinomaiseen tärkeää, jotta saataisiin vastapainoa niihin kotoa mahdollisesti opittuihin harhakäsityksiin ja tasenteisiin.

Lopuksi, koska Tampereen kaupunki hautaa mielenkiintoisimmat selonteot jonnekin internetin uumeniin:

Vuoden 2010 liikennemääräraportti.
Vuoden 2010 liikenneonnettomuusraportti.

Onnettomuusraportti mainitsee yhdeksi Tampereen vaarallisimmaksi suojatieksi Pispalan valtatie 28 suojatien. Itselleni jäi hämärän peittoon mikä suojatie on kyseessä. Onko tämä Pizpalan kohdalla oleva tie, vai se bussipysäkkikaista/välisaareke/suojatiehirvitys?

1 kommentti:

  1. Pizpala ilmoittaa osoitteekseen Pispalan valtatie 28, joten veikkaisin että sen kohdalla oleva on kyseinen suojatie.

    VastaaPoista