keskiviikko 27. kesäkuuta 2012

Tamperelainen byrokratia

Vilkaisin Tampereen yhdyskuntalautakunnan eilisen kokouksen pöytäkirjaa. Salhojankadun kevyen liikenteen väylän suunnitelmasta oli jätetty esimerkillinen muistutus jossa ehdotettiin yksisuuntaisia pyöräkaistoja yhdistetyn kvl:n sijaan. YLA kumileimasi alkuperäisen suunnitelman, mikä yllätys!

Mutta hienoa perinpohjaista kansalaisaktiivisuutta muistutuksen jättäjältä, ehkä sillä on jotain vaikutusta. Jotenkin YLA:n toimintaa pöytäkirjoista seuranneena tuntuu että päätösehdotuksia ei kyseenalaisteta kuin todella todella harvoin.

Mutta silti jäi vähän paha maku kun luin muistutuksen saanutta vastinetta

"Tampereen kaupungilla on keskusteltu ja ideoitu pyöräkaistojen/1-suuntaisten pyöräteiden toteuttamista kokeilutyyppisesti, jolloin saataisiin käyttäjäkokemuksia tulevaisuutta varten. Vielä tällaista pilottikohdetta ei ole toteutettu. Salhojankadun kevyen liikenteen väylälle tällainen ratkaisu ei sovellu verkollisesti kovin hyvin, sillä Tammelan alueella ei ole muuallakaan näitä toteutettu"


Eli, asenne on että kun ei olla ennenkään näitä tehty ei voida niitä tehdä, pitää olla kokeilu ensin. Onpa kankeaa ja hämäläistä, etten paremmin asiaa kuvailisi. Olisipa autoilukin jämähtänyt Tampereella siihen, että kun ei oltu ennen autotietä kokeiltu on pysyttävä kärrypoluissa. Varmasti kokeilunhalua löytyy tämän liikennemuodon suhteen enemmän kuin pyöräilyn.





1 kommentti:

  1. Hei!

    Se olin minä, joka kirjoitin YLA:lle muistutuksen Salhojankadun katusuunnitelmasta. Ihmettelen kyllä, että miksi Ari Vandell oli delegoinut Petri Keivaaran hoitamaan tätä asiaa eikä pyöräilystä vastaavan liikenneinsinöörin, Timo Seimelän. Seimelällä tuntuu olevan pyöräilysuunnittelun substanssi hallussa, Keivaara näyttää tekevän vanhalla rutiinilla niinkuin aina ennenkin.

    Jos olisin tiennyt, että vielä elokuun puolivälissäkään töitä ei ole aloitettu, olisin tehnyt asiasta oikaisuvaatimuksen. Tänään saatiin ne pilottipyöräkaistat Viinikankadulle, josta Viinikan liikenneympyrän remontin jälkeen on mahdollisuus tehdä leveät pyöräkaistat sekoittajasta pohjoiseen aina tuohon Salhojankadun ja Viinikankadun risteykseen, josta luontevasti Salhojankadulle ja edelleen Itsenäisyydenkadulle visioni mukaisesti.

    Joskus mietin, pitäisikö pölliä fillarisapluuna ja ostaa iso purkki valkoista maalia. Tulisi virallisen näköisiä pyöräkaistoja vaivihkaa :)

    VastaaPoista