keskiviikko 5. syyskuuta 2012

Kihisen kiukusta aina kun...

Kuljen Tesoman läpi, nimittäin nyt se kevyen liikenteen olosuhteita huomattavasti parantava (suunnittelijoiden mielestä siis) kiertoliittymä on valmis ja se toimii kuten suunnittelija sen oikeasti haluaakin toimivan, eli moottoriajoneuvoliikenne on katkeamatonta eikä sitä pysäytä suojattomien kulkijoiden tarve päästä tien yli, koska kukaan täysjärkinen ei uskalla kokeilla tuossa onneaan noiden bensiinipäiden seurassa.

Tänäänkin keskisaarekkeella seisoi liittymässä nainen kahden pienen lapsen kanssa ja yksikään autoletkan jäsenistä ei tee elettäkään hidastaakseen tämän naisen ja lasten vuoksi. Pyöräiljät kiltisti myös odottivat kun kolmioiden takaa ympyrästä sinkoavat autot menivät edestä. Hyvin toimii, suunnittejija on takuulla ylpeä tästä hirvityksestä.

Toivottavasti kunnallisvaalien jälkeen Tampereen yhdyskuntalautakunnan autoilua palvovat kumileimasimet, anteeksi, tarkoitin kirjoittaa: toivottavasti kunnallisvaalien jälkeen YLA:ssa puhaltaa aivan uudet tuulet, olisi tärkeää jos sielläkin joku valvoisi muidenkin etua kuin autoilijoiden. Tesomajärven kiertoliittymän suunnitelma olisi pitänyt palauttaa suunnittelupöydälle kevyelle liikenteelle vaarallisena, ja sen edellytyksiä heikentävänä. Anteeksiantamatonta epäpätevyyttä ja autoilun edistämistä kaikinpuolin, alikulut muka vaikeita ikäihmisille korkeuserojen takia? Vaikeampia kuin se ettei pääse ollenkaan tien yli tai jää auton alle?

Suoranaisesti harmittaa (alunperin tässä luki v-alkuinen sana), että tämänkaltaiset [p-alkuinen sana]suunnitelmat toteutetaan vaikka kaupunki on "muka" sitoutunut edistämään kevytttäkin liikennettä. Silti sen olosuhteita heikennetään ja tehdään 100% vain autoliikenteen asemaa hyödyntäviä risteysremontteja, joita suunnitteljat bullshit-retorisesti aina lautakunnille sitten perustelevat muka-kevyen liikenteen olosuhteita parantavana.

Tampereen nimeksi pitäisi vaihtaa Hölmölä, sillä sen verran pihalla täällä ollaan. Auton ratissa istumista ei lasketa ulkoiluksi.

Pitänee välttää tuota risteystä kokonaan (tätähän suunnittelijat haluavat) ettei nouse verenpaine liikaa ja synny aina uusi avautuminen aiheesta.