torstai 7. helmikuuta 2013

Talvihoitohuomioita - kokoelma havaintoja (päivitetään säännöllisesti)

Jotkut pitävät pilkkipäiväkirjaa, jotkut lenkkejänsä, mutta entäs talvihoitopäiväkirja? Olisiko siinä aineksia uudeksi trendiksi. Kun tilaaja (kaupunki) ostaa talvihoitopalveluja yrityksiltä, olisi hyvä jos joku taho tekisi laadunarviointia hoidon tasosta jatkuvalla seurannalla, miten muuten ostopalvelun laadusta saadaan luotettava kuva ellei kerätä empiiristä aineistoa? Etenkin kun kaupungin säännöllisesti keräämä palaute ei ole viimeiseen viiteen vuoteen vaikuttanut missään määrin talvihoidon tasoon, eli se on säilynyt tasaisen puutteellisena.

Perjantai 7.12 - Ylöjärventien ja Vuorentaustantien jalkakäytävät (jotka eivät kiinteistöjen, vaan kaupungin vastuulla) aurattu täyteen röpyliäistä lumimassaa, ajorata siis puhdas. Lastenvaunujen työntäminen lumessa 7:15 aamulla mahdotonta. Sivukadut, joilla pelkät ajoradat, tietenkin aurattu. Mitä tästä voi oppia? Kaupunki haluaa ihmisten vievän lapsensa hoitoon aina autolla lyhyetkin matkat, koska vain ajoradat on hoidettu, suorin mahdollinen reitti tehty käyttökelvottomaksi ammattitaidottomalla välinpitämättömällä auraamisella. 

Lisäys: +5h myöhemmin jalkakäytävät yhä käyttökelvottomia. Ei ole tikkua pantu ristiin väylien hyväksi. Lunta ei ole satanut lisää. Arvosana 0/10 kevyen liikenteen hoidosta, 10/10 ajoradoista, muullahan ei ole väliä?

Lisäys +6h myöhemmin, jalkakäytävä aurattu.

Tämän jälkeen lunta satoi uusi kerros. Aura aurasi ajoradalta lumen jalkakäytävälle. Eli jalkakäytävät hoidetaan vain jotta niille mahtuisi lisää ajoradan lunta. Todella mukavaa palvelua.

Perjantaina 7.12 Lieladehen ja Lamminpään kevyen liikenteen väylät hoitamattomia, lumen alla liukkaita kohtia. 

Lauantaina 7.12, Lamminpää kauttaaltaan hoitamatta, myös ajoradat, Myllypuronkadun, Epilänkadun ja Ylöjärventien risteys pahassa kunnossa, kääntyvät autot römpsyttelivät risteykseen pakkautuneen lumen yli. Myllypuronkadun kevyen liikenteen väyläy täysin hoitamattomia 10-12 välisenä aikana, tiehallinnon hoitama Vaasantien varren pätkä aurattu aivan fantastisesti, aivan sileäksi ja tasaiseksi, 10/10 suoritus. Perjantai-iltana tosin heidänkään väylänsä ei ollut kunnossa.

Lielahdenkadun väylät aurattu, muta jälki todella hutiloitua verrattuna Vaasantien varteen. Aura auraa jostain syystä niin, että toiseen reunaan tiestä jää pehmeän lumen kerros, josta kaluston rengas kulkee kyntäen siihen  uran. Tiestä on siis hätäisesti puolet ajokelpoista, upottavan lumen puolelle jossa on traktorin rengasura ei voi mennä pyörällä, ei edes omalla yliampuvalla nastarenkaalla.

Lamminpään Hätiläntien päässä oleva lyhyt kevyt väylä jälleen hoitamaton, oli ilman talvihoitoa koko viime talven, (aiemmin hoidettu), mitään merkkiä talvihoidottomuudesta ei ole. Alueellisen talvihoidon hoitava yritys ei vain halua tehdä töitään kunnolla. Jalkakäytävillä upottavassa lumiseoksessa pystyi kävelemään, mutta ei esim. työntämään lastenvaunuja. Aikooko kaupunki seuraavaksi todeta, että lastenvaunujen kaltaiset laitteet on tarkoitettu vain kesäkäyttään (vähän kuten fillarit joidenkin mielestä) ja niiden kulku talvella ei ole mitenkään tärkeää.

Jatketaan huomoita kun ehditään.. asteen paremmalla älypuhelimella saisi aina kuvan talvihoidon laadusta talteen.

Maanantai 10.12, aura veti aamuvarhain seitseämän aikaan) ajoradalta moskat jalkakäytäville. Jalkakäytävät lastenvaunujen kanssa käyttökelvottomat. Sivutiet auraamatta. Iltapäivällä jalkakäytäviä aurattu , aurausjälki epätasaista, lunta kerros joka upottaa ja mössääntyy, kävelemiseen ok, lastenvaunuilla meno vaikeaa ja rengas jumittuu lumipaakkuun jatkuvasti. Sivutiet hoidettu. Suurin osa pyöräilijöistä ajoi ajoradalla mahdollisuuksien mukaan, viisas valinta, sillä kevyen liikenteen väylien talvihoidon aurausjälki on todella erikoista laadultansa. Miksi tiehallinnon pätkille saadaan tasainen auraus, mutta muualle ei? 


Tiistai 18.12, laitetaan nyt kuvapäivityksenä. Nämä ovat nyt ihan lastenvaunullisen jalankulkijan vinkkelistä, koska pyöräily tapahtuu näillä kuvatuilla osuuksilla ajoradalla (toistaiseksi) on todetta, että ajoradan pyöräilyolosuhteet ovat (tien kapeus lukuunottamatta) ihan hyvät. Nämä näkyvät väylät on siis kaupunki (ja niitä hoitaa alueellisen urakan hoitava yhtiö) ottanut hoitoonsa ja ne toimivat paikallisten kokoojakatujen ainoina kevyen liikenteen yhteyksinä. Ajoradalla kulkee useampi tuhat ajoneuvoa vuorokaudessa, vauhdit ovat usein harmillisen korkeita (rajoitus 40km/h Vuorentaustantie, jota ei noudateta, Ylöjärventie 50km/h jota ajavat vain "mamerot ja amatöörit").



Yllä Vuorentaustantien jalkakäytävä, aura ottaa reunasta sellaiset 50cm tai siis, työntää ajoradan lumia tällä menetelmällä kauemmas. Jalkakäytävän reuna menee kuvan aidan reunassa, todellisuudessa siis jalkakäytävä on täysin lumen alla, käveltävää uraa menee aivan ajoradan (ks. autonrenkaan kohta) vieressä. Kauempana myös koko jalkakäytävän tukkiva lumikinos, jonka kuvassa näkyvän taloyhtiön huolto on ystävällisyyttään kasannut estämään kulkua.

Kinos tukkii jalkakäytävän, kiitokset kinoksen tehneelle talohuollolle. Takana suosituksenomainen aluenopeusrajoitusmerkki, jota ensimmäisenä historiassa noudattava autoilija palkittakoon välittömästi.


Saman kadun toinen puoli, tältä päivältä. Piirsin mustat viivat näyttämään missä kohtaa lastenvaunun renkaat kulkivat, autot kirjaimellisesti tulivat iholle. Yksi lapsi rattaissa, toinen kävelee itse. Hullujen hommaa, tämän vuoksi kaikki kulkevat lyhyetkin matkat autolla. Huomatkaa kuinka raja ajoradan ja jalkakäytävän välillä on totaalisen hämärtynyt, monet autoilijat ajavatkin aika surutta jalkakäytävää osan matkaa etenkin kääntyessään. Terveisiä Näsin-yhtiön pakettiautolle, joka kurvasi pakettiautonkuljettajille jokseenkin tyypillistä ylinopeutta jalkakäytävän puolelta kun kuljimme sillä, onneksi et tappanut meitä tänään. Älä tee niin jatkossakaan.


Ylläolevassa kuvassa on oikeasti jalkakäytävä, jota voi kävellä. On on, kyllä se sieltä löytyy. 


Lopuksi Ylöjärventien talvicharmia, aura ei todellakaan edes viitsi aurata niin leveästi kuin voisi. Niin kauan kun jalkakäytävälle mahtuu vielä ajoradan lunta auraamaan, ei jalkakäytävän lunta siirretä sivummalle.

Onneksi olkoon tilaaja-tuottajamalli, jo vuosia ****** olematonta talvihoitoa Tampereella. On vain niin kovin vähän sanoja, jotka enää osuvasti kuvaisivat Tamperelaisen talvihoidon olemattomuutta ja todellisuutta. Sitten on kiva taas keväällä kerätä palautetta talvihoidosta, ja antaa sitä, ja todeta ettei mikää muuttunut, vuodesta toiseen. Jospa laitatte vaan sen "ei talvihoitoa" kyltin joka nurkkaan ettei pääse mielensäpahoittajat purnaamaan.

21.12 - ennen lomareissua, kaupungin hoitaman vuorentaustantien jalkakäytävän talvihoito jälleen kerran liikuttavan olematonta. Iloista kävelyä vaan, ajorata hoidettu ja kynnetty.


27.12 - Usko teitä auraaviin laitteisiin ja ihmisiin palasi, käytyäni keski-Suomen J-kaupungissa (ei siinä suureessa pyöräilykylässä), tiet oli aina sileitä kuin asfaltti ja aurat kolisivat aamusta. Kokoojakadut hoidettiin, totta kai, mutta nämä Tampereella pyöräteistä ohi menevät asuinkadut joiden katumaasturiasukkaat pääsevät kotoaan hangessakin pois, jätettiin toimenpiteissä selvästi toiselle sijalle, heidän kaduillansa oli samaan aikaan se muutama sentti lunta, kun taas pyöräteitä höylättiin sileiksi. Kumma kun ei samaan kyetä isommalla paikkakunnalla. Tänäänkinn aurausjälki pyöräillessäni Lielahteen aivan uskomatonta kynnöspeltoa paikoitellen, ja kyllä, nämä tiet oli juuri aurattu. Aura jätti jälleen tielle lunta sentin, mössäsi sen omilla renkaillaan ja pyörän kumi sai luistella muotutuneella pellolla ees-taas etsiessään sopivaa uraa tai koskematonta lunta jossa rullata. Kerta kaikkiaan outoa tämä aurausjälki, miten se saadaankin noin huonoksi?

Kuvia 27.12

Loman aikana tilanne Vuorentaustantien jalkakäytävällä ei ole muuttunut, jalkakäytävää ei ole.

Hätiläntien ja Äijänahteentien/Saarikorventien yhdistävä kevyen liikenteen väylä valmistui toissakesänä. Kuten olen joskus mainostanut blogissani, kyseistä pätkää talvihoidettiin sen ollessa pelkkä kävelypolku. Saneerauksen jälkeen, väylän muututtua kevyen liikenteen väyläksi, on viime talvena, sekä tänä talvena väylä jätetty täysin vaille talvihoitoa.

Äijänahteentien ja Hätiläntien välinen väylä jätetään hoitamatta  taas...



29.12 - fillaroin asioille Lielahteen ja takaisin, hyytävä sumuinen pakkasilma, perin erikoinen keli kertakaikkiaan. Tässä päivän talvihoitohavainnot kuvina:

Vuorentaustantiellä ei ole vieläkään jalkakäytävää, lastenvaunujen käyttäminen mahdotonta. Joku voisi ajatella, että onneksi pyöräilijän paikka tässä on ajoradalla, koska se on hoidettu, mutta kokemus autoilijoista tällä osuudella (sekä tien kapeus) vievät kyllä viimeisetkin onnellisuuden rippeet.
Hyvin kulkisi kärryt tässä läjässä.

Tottakai niitä talvihoidetaan jos niin ollaan ilmoitettu, terv. kaupunki :)
Mutta mitä, Saarikorventien päässä oleva lyhyt kevyen liikenteen väylä, joka nykyisillä liikennemerkeillä johtaa "ei minnekään" oli aurattu, tosin aurausjälki oli laatutasoa "Tampere".

Myllypuronkadulla (pääväylä) auraus tehty, harmillisen  epätasainen jälki täälläkin, vaikka  asteen parempaan suuntaan.

Vaasantielle vievän rampin viereinen väylä, tässä oli vähän "rapatessa roiskunut" taas kerran, eli puolet väylästä saatu peitettyä kyntämällä ajorataa. Great success! 

Ely-keskuksen ilmeisesti hallinnoima osuus yllättäen epätasainen kauttaaltaan, yleensä  ainut hyvin aurattu osuus matkalla.

Lomakaupungissani tätä olisi pidetty hoitamattomana tienä, lienee kuitenkin Tamperelaisella mittapuulla hoidettu väylä, ei ollut mitenkään mukava pyöräillä, seitsemänvaihteinen hyytyi pahasti  pyörälaukkujen täytyttyä ja ylämäet menin seisaaltani ylös. Nyt ne pari lisävaihdetta olisivat olleet tarpeen.

3.1.2013 pari kuvaa ja havaintoa jalankulusta ja pyöräilystä

Ylöjärven puolella tiet aivan superhyvin aurattuja, tosin sepeliäkin superpaljon, mutta tie mennyt todella liukkaaseen kuntoon (Mikkolantien yhdistetty väylä), paikoitellen ilman hiekkaa olisi voinut luistella jäällä.
Pisteet Ylöjärveläisille talvihoidosta. Mutta jottei mene ihan ruusuiseksi koko kirjoitus, niin pari kuvaa Tampereelta rajan pinnasta.

Hei, Lamminpäässä on hyvin aurattu pyö... ai se onkin helkkarin ylileveä jalkakäytävä, ilmankos sitä aurataan.  Kyseessä siis Isoahonkujan jatke Vaasantien kevyelle väylälle.
Ylöjärventien keskeneräisen yhdistetyn väylän auraus on mallia, ajoradalta käsin  aurataan se mikä saadaan, ajaen toisella renkaalla väylää pitkin jättäen siihen syvän lumisen uran. Väylän efektiivinen reuna on tuon kokkarekasan alla, tätä on koko matkalta kaupungin rajalta Vuorentaustantien risteykseen (jonne ei ole vieläkään saatu liikennemerkkiä alkavasta väylästä)
Toisen puolen jalkakäytävä, josta kaupunki siis tällä alueella huolehtii, jätetään koskematta. Kalusto lienee liiaan isoa näiden talojen vierustoja kulkevien kohtien ottamiseen. Jotenkin mietityttää kuinka paljon suunnitteluvaiheessa edes ajatellaan lumenpoistoa ja talvihoitoa.

11.1

Jo pari päivää sitten Ylöjärventien toinen puoli oli aurattu käyttökelpoisen leveäksi kävelijöille, lastenvaunujen käyttö oli taas mahdollista. Tänään pyöräilyllä Lielahteen tuli tehtyä seuraavat huomiot:

Ylöjärventiellä ja Vuorentaustantiellä suoritettu tänään  lumenpoistoa, nyt lumikasoja ei ole viemässä väylän leveyttä ja homma näyttää ainakin hetkellisesti oikein mukavalta.

Vuorentaustantie oli käyttökelpoinen ja vaunuillakin mahtui, lumet oli poistettu kaluston kokoon nähden tarkasti. 

Vuorentaustantie.

Vuorentaustantie.

Saarikorventien hukkapätkä kevlin alkuun oli pysäköity traktori, liekkö sama joka on yleensä asukaspysäköitynä tien varressa. 

Saarikorventien hukkapätkä kevli aurattu, epätasainen. Järkevämpää pysyä ajoradalla matkalla Myllypuronkatua.

Lielahden Harjuntaustan kevyen liikenteen väylä on kaventunut reilusti.
Yleisiä havaintoja, Saarikorventien ajorata sileä ja huolellisesti aurattu pääosin, erinomainen ajokokemus, talven parhaimmistoa. Kevyen liikenteen väylien taso ei sitten ollutkaan ajoradan vertainen, kaupungin osuudet oli kyllä aurattu mutta jälki oli röpyliäistä. Eron huomaa etenkin kun vaihtaa sileästä ajoradasta kevyt väylälle samalla matkalla. Ely-keskuksen osuus vähemmällä auraamisella, lunta pakkaantunut paikoitellen. Kritiikistä huolimatta, kaikki väylät täysin ajokelpoisia, ainakin raskaalla telaketjulla varustetulla retkipyörällä.
Paluumatkalla vilkaisin Hätiläntien ja Äijänahteen/Saarikorventien yhdistävää kevyt väylää, todetakseni ettei siihen ollut kukaan vieläkään koskenut. Mutta, hatunnoston arvoinen parannus lumenpoiston ansioista jalankulkuyhteyksiin.

Ajoradan kadunvarsipysäköinti on talvisin aika ongelmallista, esimerkkinä Saarikorventie. Talvisin katu kapenee jonkin verran, jolloin kadunvarteen satunnaisesti ripotellut autot voivat aiheuttaa harmaita hiuksia ja jännittäviä tilanteita kulkijoille. Toisaalta, ne myös hillitsevät jossain määrin raskaimpia kaasujalkoja, kyseisellä kadulla on kuitenkin ajoittain varsin valopäisiä kuskeja jotka ajavat katua kuin se olisi etuoikeutettu kokoojakatu, vauhtina reipas 50 km/h vähintään.

Toivottavasit lunta ei nyt sataisi hirveän paljoa lisää, kenties ihmiset ehtivät nauttia hyvälaatuisista väylistä.


7.2 päivitys

Tänään 7.2 ei lännessä aurattu kevyen liikenteen väyliä, vaikka lunta oli satanut. Ely-keskus sai (ei aamulla tosin) omansa sileäksi, mutta kaupungin reitit jätettiin surkeaan jamaan. Kaikki talvihoito oli keskitetty asuinkatujen ajoratoihin, joita olikin hartaasti aurattu (mm. lenkkeilykohteeni Ryydynkatu) vaikka autoilijoiden liikkumista lumimäärä ei haittaa lainkaan, sama määrä valitettavasti rampauttaa pyöräilyä.

Keskiviikkona 6.2 oli lännessä Myllypuronkadun kevyt väylät auraamatta, mutta jostain syystä Tohlopinkadun väylät oli aurattu. Erikoista prioritisointia.

Sitten kuvakoostetta, ja ajassa taaksepäin (kun on päivitysväli venynyt):

Traktori pysäköidään iltasaikaan vieläkin Saarikorventien päiväkodin läheisen kevytväylän hukkapätkälle, tehokkaasti estäen siirtymisen ajoradalta väylälle. Ennen väylän rakentamista työkone oli ajoradalla ilmeisesti omistavan tahon tontin edessä. (kuvattu 17.1)

1.2 kuvattuna sama kohta, eli toistuva tapa käyttää kevyen liikenteen väylää pysäköintipaikkana.  Voinko vastedes omia pyöräpysäköintiin palan ajorataa (viedä sinne oman telineenkin), koska ei fillari mahdu varastoon/tontille?
17.1 Myllypuronkatu , Starkin suunnalla. Ei kehumista.

17.1 Turvesuonkatu (K-Raudan seutu), epätasaista kuin pellossa ajaisi.

1.2 Lielahdenkatu (entisen S-Marketin kohdalla, ennen  radan ja Vaasantien alitusta), plussakelien aikana  teiden annettiin mennä surkeaan kuntoon, vaikeakulkuisia syviä uria kaikkialla. Kiitos epätasaiselle aurausjäljelle ja hälläväliä-asenteelle.

1.2 Vaasantielle Myllypuronkadulta vievä ramppi vieressä, kuten kuvasta näkyy, plussakelien aikaan suolattiin pääväylät, pyörätiet taasen...  no aurattiinhan niille paljon loskaa piristämään pyöräilijöitä, ettei olisi elämä liian helppoa. Tässä kohtaa saatiin aikaan mestarisuoritus, kun väylä kaventuu yhtäkkiä poluksi. Vaatii varsinaista keskittymistä saada yhteen kohtaan dumpattua tuommoinen loskakasa.
Vuorentaustantiellä 1.2, väylät taas täytetty aurauslumella! 11.1 tehtyjen lumienpoiskuljetusten luoman hetkittäisen huuman jälkeen aurat aurasivat entistä tarmokkaammin ajoratoja Vuorentaustantiellä ja Ylöjärventiellä, täyttäen juuri tyhjennetyt väylät uudestaan lumella. Ei mennyt kauaa kun väylät olivat jälleen kaventuneet niin että lastenvaunuilla on turha yrittää kulkua. Mutta, kieltämättä tuo ajorata on ihan hyvässä kunnossa, sen verran on harrasta sen olemattoman kerrostuman jyrsintä.

6.2 Lamminpään koulun edustan kevyen liikenteen väylä Kortesuontiellä on monena talvena jätetty surkeaan jamaan, joten siihen kinttupolkumeininkiin verrattuna tämä hoitotaso on hyvää, mutta todellisuudessa tämä on kehnoa jälkeä. Väylä on kapea ennestään ja nyt se on saatu kapeammaksi. Pyörällä tykkään pysytellä ajoradalla tällä kohtaa, koska väylä on kapea ja koululaisia kellonajasta riippuen paljon. Talvisin talvihoidon vähyys vie väylän käytöltä viimeisenkin pohjan pois. Kuvan olen ottanut lasten kanssa kävellessäni, en kai muuten tuohon eksyisi.





Ei kommentteja: