torstai 1. elokuuta 2013

Nolo-kaupunkilehti: Liian suuri Hämpille? (parodia-varoitus)

Parodia-varoitus, seuraa huonoa parodiaa...

Autoilu: Yli 5 metriä pitkät ja 2 metriä leveät autot yleistyvät Tampereella. Nolo testasi, mahtuuko niillä ajamaan keskustassa.

WWW. Katso video Hummerin pysäköinnistä Puutarhakadun pyörätielle!
ÄÄNESTÄ! Pitäisikö arvorakennuksia purkaa keskustapysäköinnin helpottamiseksi.

POIS ALTA, täältä tulee hummeri!

Autoilu: Nolo testasi leveää autoa Tampereen ka0peassa kaupunkiympäristössä. 

Autojen väärinpysäköinti, ylinopeudet, ja niiden viemä kaupunkitila närästävät monia kaupunkilaisia. Entä jos auto onkin panssarivaunun kokoinen? Leveät autot ovat yleistyneet Tampereella. Nolon lukijoiden mukaan niillä ajellaan missä tykätään, ja ne pysäköidään jalkakäytävälle tai pyörätielle, tai minne ikinä tykätään.

Nolon hutkimusryhmä testasi, miten hyvin Hummerilla (Hummer H2) pärjää Tampereen keskustassa.
Tietenkin ensimmäiseksi kurvaan autoni parkkiin Stockmannin edustalle Hämeenkadulle bussipysäkille, ihan vain saadakseni osaksi bussikuskien vihat, ja jalankulkijoiden haukut. Tyrmistykseltänsä kaupunkilaiset unohtavat vihastua minulle, kun tulen takaisin alkosta hakemani putelin kera autolleni. Lappuliisakin sattuu paikalle ja kehuu kuina näppärä menopeli minulla on. Tästä lempeydestä suivaantuneena päätän lisätä vettä myllyyn, ja lähden kyntämään yksisuuntaista Tuomiokirkonkatua ja Suvantokatua vastavirtaan. Vastaan tulevat autot hymyilevät vaivaantuneesti, mutta eivät tunnu välittävän oudosta liikennesääntövalinnastani.  Päätän myös kääntyä Hatanpään valtatieltä kiellettyyn suuntaan Hämeenkadulle, ja teen tämän ns. omalla vuorollani valoista välittämättä. Vieläkään kukaan ei huutele perääni, eivätkä torvet soi. 

Pidän pienen tauon ajemalla Koskipuistossa naisia katsellen, vähän ihmiset hämmentyvät kun Hummeri ilmestyy puistotielle, mutta sopu tuntuu aina antavan sijaa. Lopulta päätän provosoida ihmisiä ja alan ajamaan Hämeensillan kevyen liikenteen väylää torvea soittaen, aina Viistokadun jämiä pitkin oikaisten Aleksis Kiven kadulle. Sueraavaksi käännyn Puutarhakadulle ja pysäköin pyörätielle, pysäköinti onnistuu todella näppärästi. Pidän tupakan mittaisen tauon.

Sitten jatkamme torvea soittaen Puutarhakadun Siwan kohdalle, jossa autoni meinaa kaatua ja pyörähtää ympäri, koska vauhtini oli 100km/h ja yritin nopeaa käännöstä. Selkeästi tämä auto on vaarallinen peli, koska sillä ei voi tehdä moisia normaaleja ohjausliikkeitä.

Ajeltuamme autolla päivän pitkin väyliä joilla sillä ei todellakaan saisi ajaa, pysäköityämme sen jatkuvasti pyöräteille ja jalkakäytäville, voimme todeta että tämä 5m pitkä ja 2m leveä auto sopii mitä mainioimmin Tampereen keskustaan, toisin kuin 85cm leveät tavarafillarit, jotka ovat LIIAN leveitä ja sopivat paremmin lähiöiden pyöräteille...