tiistai 23. lokakuuta 2012

Tarpeeton kevyt väylä suunnitteilla hiljaiselle kadulle - Kortesuontien välillä Vuorentaustantie-Kivilevontie (Lamminpää)

En itse muistutusta kirjoittanut, mutta kyseiseen katusuunnitelmaan annettiin kolme muistutusta, joista TaPo:n muistutus oli pyöräilyn kannalta paremman ratkaisun kannalla, kaksi muistutusta taas enemmän nimby-tyylisiä.

Tässä vastineet muistutuksiin (suomennos: ihan sama mitä te muistutatte, me runnotaan tääkin läpi)

Miksi tuossa ei tarvita yhdistettyä väylää? Ensinnäkin, autoliikenne Kortesuontien tuolla pätkällä on olematonta, itsekin suhaan pyörällä kyseistä ajorataa mielelläni enkä ole kertaakaan kokenut tarvetta omalle väylälle, liikenne on asukasliikennettä ja tunnetusti suurin osa autoilijoista osaa höllätä kaasujalkaa juuri oman kodin lähettyvillä ettei tapa vahingossa naapurin lapsia jotka juoksevat pihasta pallon perässä kadulle päättömästi (kärjistys, tiedän). Kortesuontien ajoradalla on niin mukavaa ja turvallista polkea, että on suoranaisesti ärsyttävää, että pitäisi Lamminpään koulun edustalle poistua ajoradalta Kortesuontiellä ja mennä sille 2m leveälle yhdistetylle väylälle ohittelemaan koululaisia kieli keskellä suuta.

Pätkä on niin hiljainen ja turvallinen ajorata pyöräilijälle, että edes TaPo:n ehdottamia kaistoja ei tarvita, paitsi tuolle yksisuuntaiselle osuudelle.

Mutta, jostain syystä YLA:lle, muistutukista huolimatta jälleen suositellaan katusuunnitelman hyväksymistä. Lähes 300 000 euroa ollaan valmiina laittamaan täysin tarpeettoman kevyen liikenteen väylään, joka ei varsinaisesti parannna koulumatkalaisten turvallisuutta, pyöräilijöiden turvallisuutta, eikä lisää pyöräilyn kulkutapa-osuutta, koska kyseinen katu ei ole liikenteellisesti merkittävä, ja sillä on jo nyt (kokemuksen syvällä rintaäänellä Lamminpääläisenä todeten) erittäin turvallista pyöräillä. Valitettavasti Kortesuontie alkaen Rauhantien risteyksestä, koulun edustalta onkin ihan eri tarina sitten turvallisuuden suhteen.

Antakaa se kustannusarvion karvan alle 300 000 euroa minulle, väitän edistäväni rahalla enemmän pyöräilyä kuin sillä että Skanska yms. tulee repimään kadun auki ja saneerattuaan putket ja pätkät, tekee siihen väylän jota ei edes tarvita, ja jota kadun asukkaatkaan eivät tunnu haluavan. Edes me pyöräilijät emme sitä halua, älkää tuputtako väyliä hiljaisille kaduille, kun samalla rahalla voidaan tehdä väyliä sinne missä niitä oikeasti tarvitaan.

Lisäys: 23.10 yhdyskuntalautakunta hyväksyi suunnitelman. Näin sitä rahaa palaa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti