tiistai 16. lokakuuta 2012

Yksityisautoilun puolesta?





Tämä Mikko Alatalon kuntavaalimainos pisti silmään Turvesuonkadun varressa Lielahdessa (asiasta tietämättömille selvennettäköön, että Lielahti on 100% autoiluystävällinen paikka).

Onpa mielenkiintoinen vaaliretoriikka tässä iskulauseessa. Tarvitseeko yksityisautoilu puolustajan, keneltä sitä tulee puolustaa? Onko yksityisautoilu ylipäätään uhattuna ja millä perustelulla? Kun kyseiseen liikkumismuotoon Tampereellakin tullaan käyttämään miljoonia uusien yksityisautoiluprojektien (Viinikan liikenneympyrän lisäkaistat, Rantaväylän tunneli yms., Tays/Teiskontie) myötä, unohtamatta miljoonia joita käytetään nykyisten väylien kunnossapitoon vuosittain kunnallisveroistamme, kun samalla muut liikkumismuodot saavat kunnallisverovaroista murusia, on vaikea ymmärtää miksi Mikko Alatalo haluaa juuri profiloitua tämän totaalisesti hegemonisessa asemassa olevan liikennemuodon puolustajana. Kuka sitä uhkaa? Alatalo jättänee tämän mielikuvitusvihollisen paljastamatta, koska hänen retoriikkansa ei kestä lähempää tarkastelua, ei se mitään, ongelma on yleinen keskustapuolueen poliitikkojen keskuudessa. Mikä on uhka ja miksi, etenkin kun rahaa sataa autoilun pohjattomaan kaivoon jatkuvasti. Vai onko kyse TAAS siitä, että hän Kemiläisenä maalaispoikana aikoo henkeen ja vereen puolustaa Tampereen epäviihtyisän keskustan epäviihtyisänä pitämistä sallimalla autoilun siellä missä sitä ei tarvita? Järjetöntä populistin retoriikkaa pähkinänkuoressaan.

Olisiko maalaispojan aika pakata laukkunsa ja mennä ajamaan Iin kunnan asioita? Se olisi varmasti hänen poliittiselle suuntaumukselleen parempi paikka, siellä sitä autoa oikeasti tarvitsee. Tämmöinen "olen autoileva keski-ikäine mies ja elämäntapani on uhattuna"-retoriikka kun on ympärillä vallitsevasta todellisuudesta irrallista ja päätöntä (Tampere palvoo autoilua, piste), ehkä itsejulistautuneiden maalaispoikien ei pitäisi päättää kaupunkilaisten asioista tai yhdyskuntaasioista. Onkos läpiajo sallittu kaikilla Pispalan asuinkaduilla, meinaan hankaloittaa kummasti sitä Alatalon puolustamaa yksityisautolua jos "kaikkien liikkumiseen" tarkoitettuja katuja rajoitetaan vapaalta liikenteeltä. Eiköhän siis aloiteta yksityisautoilun puolustaminen sieltä kotipuolesta, Pispalan kaduille vapaa  nopeusrajoitus ja ajo sallittu joka suuntaan, Mikko A. varmasti tykkää. Hänhän on "yksityisautoilun puolesta".

Haluaisin nähdä sen päivän kun yksityisautoilu on oikeasti uhattuna, että sitä jopa pitäisi puolustaa. Toiveajattelua.