maanantai 29. lokakuuta 2012

Ottawan Laurier Avenue inspiraationa?

Crap Cycling at Waltham Forest -blogi linkkasi mielenkiintoisen uutisen Kanadan Ottawan kaupungin Laurier Avenuen pyöräkaistakokeilusta. Pika-yhteenvetona kerrottakoon, että kyseessä on kaksivuotinen kokeilu, jossa on luotu eroteltu kolmitasoratkaisu hyvin huikeasti erottamalla ajoradasta osa pyöräkaistan käyttöön. Erotus on toteutettu hyvinkin kotimaista kanttikiveä muistuttavalla kivellä, luoden aidon turvallisen kolmitasoratkaisun, jossa autot, pyörät ja jalankulkijat saavat oman väylän. Uskomattoman helppo toteutus, jonka miinus lienee että se vie enemmän tilaa ajorasta kuin pelkkä maali, mutta tämän ratkaisun toteuttaminen lienee helpoista helpoin ja kyseessä on erittäin turvallinen toteutus verrattuna maalikaistoihin joissa autot ja esim. mopot voivat halutessaan ajaa maalatulla kaistalla. Turvallisuuden tunne on täydessä erottelussa aina parempi, ja varmasti kannustaa useampia ihmisiä käyttämään väylää kuin pelkkä maalattu kaista.

Miten Laurier Avenue on vaikuttanut Ottawan pyöräilyyn, kokeilun nyt jatkuttua jo 16kk? Pyöräily on kolminkertaistunut, onnettomuudet vähentyneet ja autoliikenne hieman vähentynyt.

Tässä lisää kuvia Laurier Avenuen kaistoista:
http://cycleseven.org/laurier-avenue-cycling-lane

Talvihoidosta löysin tietoa Laurier Avenuen pyöräkaistaprojektin FAQ:ista.

The segregated bike lanes will be maintained throughout the year in their current configuration. The pre-cast curbs, plastic poles and planter boxes will remain in place along Laurier during the winter months and the bike lanes will be plowed to the same bare pavement standard as the motor vehicle travel lanes. Equipment utilizing a mechanical sweeping broom, plow and snow blower will clear snow. Following this a liquid anti icing spray will be applied to the bike lanes while the use of roadway rock salt and grit will be minimized. The bike lanes will be officially closed when dangerous conditions exist such as after major winter storms or if black ice is apparent. You can find out if the segregated bike lane is closed by calling 3-1-1 (TTY: 613-580-2401) or tuning in to local media.
Huomatkaa anti icing-spray, sekä muutenkin hoitoon selkeästi halutaan panostaa. Voiko samaa sanoa alueellisien talvihoitourakoiden hoitajista kotipuolessa? Toisaalta, jännää että kaistan sulkemisellekin asetetaan ehdot.

Ajattelemisen aihetta: Kuinka helppoa esimerkiksi tänne Tampereella olisi tehdä tällä ratkaisulla pyöräkaistoja tai kaistakokeiluja, jos tahtoa ja asennetta riittäisi? Voitaisiinko esim Viinikankadulla seuraavaksi kokeilla Laurier Avenue-tyylistä kaistaa? Maalia on jo pinnassa, maali ei vain näy talvella, mutta kanttikivet näkyvät. Entäpä Yliopistonkadun tuleva pyöräkaistaversio? Olisiko syytä ensin kokeilla Laurier Avenuen inspiroimaa ratkaisua? Tämä voisi olla Tampereen iso erotellun pyöräliikenteen projekti, tai miksei niitä voisi olla useampiakin? Valitse jokin pyöräkaistaton tai olosuhteiltaan nihkeä ylileveä kokoojakatu, tee kaistat, hoida niitä, käytä niitä, kerää palaute jne.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti