sunnuntai 21. heinäkuuta 2013

Pyhäjärven maisemareitillä ja uittotunnelissa

Kiersimme koko perheen voimin Pyhäjärven maisemareitin ajoneuvoina Christiania Light, sekä 7-vaihteinen ns. naistenpyörä. Itse reittiä seurasimme opasteisiin luottaen, ja niiden puuttuessa katsoimme puhelimella kaupungin kotisivuilta löytynyttä karttaa. Valitettavasti joitakin opastetarroja oli revitty pois, tämän huomasimme jo aiemmin Pirkkalan suuntaan mennessämme, koska parista tarrasta oli ns. jämät jäljellä.

Reitti on nimensä veroinen, eli maisemia riittää ja useimmiten se mukailee järveä hyvin miellyttävästi. Lämpimänä päivänä olisimme kiertäneet uimarantoja, tutustuen niihin. Valitettavasti lauantaiksi osui vähemmän uintiin innostava sää, joten tyydyimme kiertämään reitin pitäen evästaukoja leikkipuistoissa. Reitti soveltuukin parhaiten kiirettömälle sunnuntai-ajelijalle, kunto-urheilupyöräilijät eivät saa tästä reitistä irti mitään, koska tarkoitus on nimenomaan hidastella ja ihastella. Eikä kapeat hiekkatiet ole maantiepyöräilyyn soveltuvia, joten suosittelen maanteillä ajelua maisemareittien sijaan, jos liikuntaa halajaa. Mutta sofistikoituneelle sunnuntai-ajelijalle tämä reitti on ihan passeli.

Toisaalta, vähän itseäni harmittaa ettei rantojen yhteydessä ole aitoa toimintaa tarpeeksi. Pirkkalassakin taukopaikkana sai toimia Teboil. Enkä halua mitenkään parjata Teboilia, mutta mieluummin ostaisin kahvini vaikka rantaraitille karauttaneesta kahvila-autosta. Englannissa ollessani totuin siihen, että puistoissa kiersi jäätelöä ja virvoikkeita myyviä kauppa-autoja tuon tuosta, jotka viettivät sen tietyn ajan pysäköitynä puiston reunaan ja menivät nimenomaan sinne missä potentiaalisia asiakkaita oli. Voitte ajatella minkälaisen vastaantoton saa lämpimänä päivänä puistoon hitaasti lipuva pakettiauto, jossa on pehmistä, juotavaa ja purtavaa. Harmillisesti tämänlainen toiminta uupuu Suomesta. Ehkä moinen yritystoiminta on tehty kannattamattomaksi. Monesti mietinkin matkan aikana, että voisinko itse ryhtyä myymään (tätä varten luin maisteriksi?) pyörän laatikosta kahvia ja pikkupurtavaa (jäätelön kylmänä pitäminen lienee vähän vaativampi tehtävä fillarilla... ) kiertäen uimarantoja, joista puuttuu kaikenlainen kioskitoiminta, mutta kävijöitä riittää.
Vai onko omien eväiden kulttuuri rantojen suhteen liian voimakas, ettei markkinarakoa ole? Silti ikävöin näitä hassuja jäätelöautoja ja niiden usein lähi-itätaustaisen oloisia myyjiä. Pyöräilybloggaaja, joka liputtaa jäätelöAUTOJEN puolesta? Hassua kenties, mutta olen myös ihan oikeasti realisti.

Jokseenkin väli Pereen loppuessa, Härmälästä aina Arboretumiin on vähän tylsähkö. Toisaalta matka on lyhyt, vaikkakin Härmälässä teiden kunto on välillä vaatimattomalla tasolla.  Samalla tavalla länteen takaisin tullessa (asumme lännessä, joten aloitimme sieltä) ei Tahmelassa, aina Villilään saakka ole järkeviä taukopaikkoja rannan puolella. Itsellä oli hirveä kahvihampaan kolotus Tahmelan rannassa ja Pispalan valtatielle asti olisi saanut ylämäkeen rullailla, jotta asialle olisi voitu tehdä jotakin. Mainitsinko jo tarpeeksi monta kertaa, että joku voisi tehdä rahaa rannoilla myymällä ulkoilijoille kahvia yms.? :)

Tahmelassa tajusimme, että uittotunneli olisi auki, joten talutimme kiltisti laatikon ja toisen fillarin tunnelin läpi. Chstitiania meni ihan kivasti taluttamalla tunnelista, kunhan varoi keskellä olevaa ilkeää railoa. Tunnelissa oli lauantaiana todella vilkkaasti kävelijöitä, veneenkuljetustoimintaa en havainnut juuri tällä hetkellä, sillä olisin varmasti huomannut moisen jos traktori vastaan olisi tullut. Toivottavasti paikallislehdessä mainittu liikennevalosysteemi saadaan aikaiseksi ja tunneli on auki jatkossakin.

Tunnelille olisi selkeästi tilausta kevyen liikenteen käytössä, jos silmiinsä on uskominen. Itsekin jo mielessäni ajattelin, kuinka mielikuvituksellisia juoksulenkkejä, tai sunnuntaipyöräilyä saisin keksittyä kun voisin käyttää uittotunntelia ja siirtyä siitä jouhevasti vaikka joskus sitten hamassa tulevaisuudessa rakennettavalle Näsijärven rantaraitille.

Valitettavasti uittotunnelin Näsijärven puolella olikin sitten muutama ongelmakohta, jotka haluan mainita. Jos haluaa poistua takaisin länteen päin, joutuu kulkemaan pitkän matkan takaisin itään aina Santalahden seudulle asti ylittääkseen Paasikiventien. Havaitsimmekin ihmisiä talsimassa itään päin pitkin vilkkaan tien piennarta. Mietinkin, että olisinko voinut rullata laatikolla piennarta Lielahteen vähän matkaa, toisaalta lapsia kyydittäessä vältän moisia kokeiluja. Tunnelin suuaukolla Näsijärven puolella tulisikin olla alikulku, joka yhdistäisi rannan kevyen liikenteen verkostoon järkevästi. Tilaa alitukselle näyttäisi olevan hyvin.

Ehkä yllättävintä uittotunnelissa on se, kuinka lyhyt se on. Jotenkin näiden maantieteellisten esteiden kanssa (harjut) hämärtyy se tosiasia, että kannas jolla kuljemme on hyvin kapea. Sanoisin, että tarvitsemme lisää tunneleita, jolloin nämä harjujen erottamat paikat tulevat lähemmäksi toisiaan. Samalla lailla Epilä on Lielahdesta harjun erottamana ns. erillään, vaikka maantieteellisesti paikat ovat vierekkäin.

Lisää tunneleita, kiitos.