keskiviikko 22. elokuuta 2012

Pyöräilyasiointi - Jatkuva sarja - osa 1

Tämän kirjoitussarjan tarkoituksena on kirjata ylös ihan lyhyesti erilaisten pyörällä asioimieni yritysten pyöräilypysäköinnin ja pyöräily-yhteyksien laatua. Aloitan kuvallisella analyysillä Lielahden Prismasta, sekä Lielahden Kodinkeskuksesta (Kodin Ykkönen, Gigantti Megastore).


Lielahden Prisma

Näkymä Turvesuonkadun kevyen liikenteen väylältä.


Näkymä Turvesuonkadulle katoksen sisältä.
Maanpäällinen pysäköintialue on inhmillisen kokoinen (miksi sellainen tehtiin kun kaupassa on maanalainen autohalli, itse kauppa olisi voinut olla pysäköintitilan kustannuksella suurempi) ja pyöräpysäköinti on sijoitettu omiin katoksiinsa, jotka sijaitsevat ilmeisillä jalankulkukäytävillä jotka yhdistävät kaupan sisääntulot Turvesuonkadun ja Lielahdenkadun kevyen liikenteen väyliin.


Prisman katoksen pyörätelineet näyttävät tarjoavan paikkoja lukuisille pyörille, mutta tosiasiassa pyorien laittaminen vierekkäisiin koloihin on hankalaa, polkimia saa asetella ja tankoja hangata yhteen jos näin haluaa tehdä.

Prisman katos on korkea, joten sateella vesi sataa kokemusten perusteella lähes aina katoksen sisään. Tässä katoksen korkeudella on haettu arkkitehtoonisesti sisäänkäynnin kanssa sopusuhtaista ratkaisua, jonka käytännön toimivuus on valitettavan heikko. Katos ei tee sitä mitä sen pitäisi, se ei tarjoa suojaa säältä, edes katoksen ostoskärryt eivät ole turvassa.







+ pyöräpysäköinnille hyvin tilaa
+ pyöräpysäköinti lähellä sisäänkäyntejä
+ kevyelle liikenteelle turvallinen parkkipaikka, jossa kevyelle liikenteelle omat selkeät kulkuväylät ja yhteydet Turvesuonkadun ja Lielahdenkadun kevyen liikenteen väylälle.

- Katos on liian korkea ja kovalla sateella vesi sataa sisään, pyörät eivät pysy kuivana.
- Telineet eivät käytännöllisiä, pyöriä ei saa vierekkäin mahtumaan telineisiin.

Vinkki asiointiin: Turvesuonkatua Viirapuiston suuntaan poistuvan pyöräilijän on lähes turvallisinta mennä ajorataa pitkin pois parkkipaikalta autojen reittiä, näin vältytään konfliktista Viirapuiston pään tonttiliittymän ja kevyen liikenteen väylän välillä.

Kodin Ykkönen ja Gigantti Megastore Lielahti


Kodin Ykkönen sijaitsee Lielahdenkadun varressa kevyen liikenteen pääväylän varrella. Kuulostaa hienolta, mutta todellisuus on jotain aivan muuta.


Valitettavasti tontille ei ole pyöräily-yhteyttä Lielahdenkadulta. Epävirallinen reittin on tietenkin heti muotoutunut tontin ja pyörätien väliselle rinteelle, ja sitä on peräti hieman vahvistettu. 


Kuten kuvasta näkyy, tuo nousu parkkipaikalta pyörätielle on lievä ylämäki, mutta korkeus ero ei ole niin suuri, että se olisi voinut olla syy loogisen ja luonnollisen pyöräily yhteyden toteuttamatta jättämiseen. 


Mutta mitä, onhan Lielahdenkadulta portaat alas tontille. Kyllähän fillarin voi aina kantaa näitä pitkin alas, eihän pyörä ole suinkaan ajamiseen tarkoitettu. Tietenkään näillä portailla ei ole talvikunnossapitoa, ihan vaan jotta kävelijät tuntisivat ettei heitä vaan ole noteerattu sen paremmin kuin pyöräilijöitä.

Mutta, unohdetaan Lielahdenkadun huutava vääryys, sillä minä halusin viedä pyöräni pysäköintiin virallista reittiä.


Ajetaan siis Lielahdenkatua aina Pahvitehtaankadun risteykseen asti, josta pyörätie jatkuu vasemmalle Kodin Ykkösen takana... so far so good, kaikki vaikuttaa hyvältä.


Mutta, pyörätie loppuu ilman mitään varoitusta. Eli, tässä kohtaa pyöräilijöiden onkin luonnollista siirtyä ajoradalle. Entäs jalankulkijat? Ei hätää, kyllähän heitä on ajateltu suunnittelussa.


Tie nimittäin jatkuu toisella puolella, kaventuen jalkakäytäväksi. Eli, siitä vain loikkimaan toiselle puolelle jos on jalkaisin liikkeellä.


Vaihdettuaan puolta, jalankulkijan tie tyssääkin, ja edessä on haalistunut suojatie joka vie takaisin tien toiselle puolelle. Tätä suojatietä ei ole liikennemerkillä merkitty, seuraavana tuleva Kodin Ykkösen ja Gigantin välinen suojatie taas on koristeltu liikennemerkillä.


Jalkakäytävä-härdellin mielettömyys kuvastuu parhaiten Gigantin suojatien reunalta kuvattuna. Mikä lienee ollut se syy, miksi yhtenäisiä väyliä ei ole voitu suunnitella jo kaavoitusvaiheessa. Kerrassaan ihmeellinen ratkaisu, joka on surkuhupaisuudessaan jo huvittava.

Nyt kun sekä jalankulkija, että pyöräilijä ovat löytäneet itsensä perille kauppakeskittymään, tarkastelen nopeasti millaiset kevyen liikenteen kulkureitit on tehty suurelle parkkipaikalle.


Gigantin ja Kodin Ykkösen välillä menee suojatie, Gigantin pihan läpi kulkee eri värisellä laatalla merkitty ilmeinen jalankulkureitti. Tosin, tästä kuvatusta suojatien kohdasta kulkee autoja sisään ja ulos parkkipaikalta aina kun asioin täällä, eli ilmeisesti joko minun olettamukseni on väärä tai autoilijat eivät välitä.


Samanlaista laattaväylää kulkee Kodin Ykkösen ja huonekalupuljujen välillä läpi parkkipaikan. Eli onhan tässä jotain yritetty saada aikaan.


Mutta, suurella parkkipaikalla ei ole yhteyttä Lielahdenkadulle jota pitkin voi pyöräillä. Eikä myöskään väylää joka yhdistyy Lielahdenkatuun. Sen sijaan, parkkipaikalla on tuollaisia pitkiä ja leveitä kivetyksen reunastamia istutettuja puita. Nämä puut varmasti näyttävät havainnekuvissa kivoilta kun suunnitellaan asioita, mutta mitä käytännön vaikutusta puilla on? Tullaanko parkkipaikalle ihailemaan puita ja kuuntelemaan linnunlaulua? Eikö saman tilan olisi voinut hyödyntää esim. keveyn liikenteen reittiin läpi parkkipaikan? Kuvitellaan että tuon puurivin tilalla kulkisi reitti Lielahdenkadulta aina Gigantille asti. Liian järkevää.
Mutta, katsotaanpa millaiset pyöräpysäköintimahdollisuudet alueella on?


Gigantilla on pyörätelineet seinään ruuvattuina malleina huollon ja pääsisäänkäynnin vieressä. Kun liike avautui, muistan että pääsisäänkäynnin vieressä ei ollut lainkaan telinettä. Huollon teline on kivasti tuon kaasukaapin vieressä.


Telineet ovat mallia "useless", eli pyörä ei pysy telineessä ilman pyörän seisontatukea lainkaan. Mutta, koska Gigantilla on pääsisäänkäynnin vieressä viisi pyöräpaikkaa, täytyy heille antaa hieman tunnustusta yrittämisestä. Telinemallin hyväksi puoliksi mainitsen sen, että kuten voimme kuvasta huomata, ovat nuo pyöräpaikat todella harvallaan ja kaukana toisistaa, jolloin telineeseen aidosti voi laittaa viisi pyörää. Toisaalta, telinemallin välit ovat lähes liian suuria.


Taluttaessa fillaria Gigantilta kohti Kodin Ykköstä, huomaan että suuria istutusruukkuja on aseteltu tälle laajalle alueella joka reunastaa rakennusta. Ensimmäinen sisäänkäynti näkyy jo tässä, mutta pyöräpysäköintiä ei ole vaikka tilaa sellaiselle olisi jopa oven vieressä.


Jatkettaessa matkaa ensimmäiseltä sisäänkäynniltä kohti toista, nämä laatikot muodostkin strategen esteen, joka ohjaa kaiken jalankulun parkkipaikan ajoradalle. Hieno homma, mitähän tässä on haluttu saavuttaa?



Taluttaessa esteiden ohi, päästään toiselle sisäänkäynnille, jonka edustalla on reilusti tyhjää tilaa. Tilaa jossa voisi sijaita pyörätelineitä, mutta kiinteistöstä vastaava taho pitää tyhjyydestä. Kuten kuvasta näkyy, ihmiset tosin jättävät polkupyöränsä tähän tyhjään tilaan koska se tuntuu luontevimmalta.



Oikea pyöräpysäköintialue löytyy viimein, kyseessä on samanlaisia seinätelineitä kuin Gigantissakin. Pysäköintialue on lähempänä Lielahdenkatua, jonne siis ei ole mitään varsinaista pyöräily-yhteyttä. Viimeinen kuva näyttää etäisyyden pyöräpysäköintipaikalta lähimmälle sisäänkäynnille, sekä osoittaa kuinka paljon sisäänkäynnin sivuilla on vapaata tilaa.

Yleisesti ottaen, tämä Kodin Ykkösen ja Gigantti Megastoren muodostama kokonaisuus on aika heikko. Jos vertailukohteina olisivat pyöräilypysäköintiratkaisut Jyväskylässä tai Joensuussa, olisi pistemäärä tyly nolla. Mutta koska kyse on Tampereesta, on tietenkin kiitettävä että pyöräilijät on ylipäätään noteerattu. Se, että pyörätelineitä on, ei valitettavasti ole vieläkään mikään itsestäänselvyys. Mutta kyseinen tontit sisältää kevyen liikenteen osalta muutamia varsin erikoisia ratkaisuja, enkä oikein ymmärrä miksi sellaisiin on päädytty ja miksi yhteyttä Lielahdenkatuun ei ole toteutettu.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti