Liittymä alkaa näyttämään valmiilta, päällystettäkin oli jo laitettu. Tämä kevyen liikenteen olosuhteita selkeästi parantava (vitsivitsvitsi) tieremontti on ainakin tehty kiitettävän nopeasti valmiiksi. Kulkiessani Tesoman läpi havainnoin että moottoriajoneuvot kiersivät odetetun sukkelasti liittymään sisään ja ulos, samaan aikaan kun pari pyöräilijää ja jalankulkijoita odotteli kiltisti vuoroaan (eli että kaikki autot menee ensin). Ainakin tämän ensihavainnoin perusteella liittymän vaikutukset kevyelle liikenteelle ovat odotetut, autot eivät väistä eivätkä noteeraa kevyttä liikennettä ja vetävät vauhdilla hurmoksessa liittymässä, kuten niin monessa muussa Tamperelaisessa kiertoliittymässä tehdään (etenkin lännessä) vilkun käytön unohtaen.
Oma mielipide on vieläkin se, että huonon tekivät, mm. kevyen liikenteen alilkulut olisi olleet ikäihmisille vaikeita (suunnittelijoiden vastine). Onneksi tien poskessa seisominen ja auton alle jääminen ovat ikäihmisille parempia ratkaisuja. Etenkin kun muistelee kuinka autolla onnistuivat satunnaisesti valoristeyksen aikaan mälläämään ihmisten päällesuojatiellä tuossa samalla kohdalla, poistetaan valot ja toivotaan parasta. Kiertoliittymän ainut tarkoitus on olemattomien moottoriajoneuvoliikenteen ruuhkien purkaminen, eli "smoothing motorized traffic flow". Onneksi autoille on valoristeykset vastassa Myllypuronkadulla, sekä Nokiantielleä jne. kunnes joku valopää keksii tehdä sinnekin kiertoliittymät. Se, että näitä kiertoliittymäsuunnitelmia vakavalla naamalla myydään kevyen liikenteen käyttäjille heitä valtauttavina on yhtä vitsiä vitsin perään.
Tuliko nyt selväksi että mielestäni kiertoliittymä on kevyen liikenteen kannalta täysi fiasko?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti