Vuodesta 1998 kiireellisenä projektina ollut (en edes vitsaile) Ylöjärventien kevyen liikenteen väylä rakennetaan viimein kahdessa vaiheessa. Tänä kesänä 2012 toteutetaan kiireellisempi väli Vuorentaustantien risteyksestä aina kaupungin rajalle Mikkolantielle. Tämän välin rakentaminen on järkevää, koska Ylöjärvelle ei mene Lamminpäässä yhtään vaihtoehtoista asuinkatua jota pitkin voisi helposti pyöräillä Ylöjärvelle. Toinen osuus, eli Vuorentaustantien risteyksestä aina Myllypuronkadulle tehdään ensi kesänä.
Nykyäänkin pyöräily Myllypuronkadulta - Vuorentaustantien/Ylöjärventien risteykseen on tosin erittäin turvallista hieman kiertäen käyttämällä asuinkatuja (Myllypuronkatu-Saarikorventie-Hätiläntien uusi kevytväylä (polku) jne). Näin ajaen tulee myös vähiten jyrkkiä nousuja, jopa vähemmän kuin Ylöjärventietä käyttäen.
Tänä kesänä Skanska on repinyt entiset jalkakäytävät ja ajorataa auki, paikalla on valo-ohjaus koska käytössä on vain yksi kaista Ylöjärven suuntaan. Tosin jostain syystä jopa jotkut ajoradalla pyöräilevät maantiepyörät kokevat oikeuksekseen ohittaa valoissa odottavan autoletkan ja seikkailla päin punaista. Autot eivät myöskään tunnu noteeraavan 30km/h työmaarajoitusta lainkaan, vaikka kaivinkone olisi töissä hyvin lähellä ajorataa. Iltainen huviajelu ja moporälläys on myös jatkunut entiseen malliin, tosin mopopojat usein menevät päin punaisia ja käyttävät työmaa-alueen reunoja vastaantulijoita väistääkseen, eli meno on lievästi sanottuna villiä sivusta katsojan silmin.
Suureksi yllätyksekseni, työmaa ja valo-ohjaus ei ole lainkaan hillinnyt Lamminpään liikennettä, välillä on nähty iltapäivisin valoissa autoletka joka ulottui Hiihtäjäntieltä aina kauas alamäkeen nykyiselle Sisu-pubille asti, ties pidemmällekin. Onko reitti niin houkutteleva verrattuna Vaasantiehen, että ennemmin kärsii vaikka yhdet valot kuin kiertää? Nämä autot kuitenkin saapuvat aina Myllypuron suunnasta, jolloin heille tarjoutuu lukuisia reittivaihtoehtoja. Raskaan liikenteen läpiajo jatkuu myös entiseen malliin, tosin suuremman kaluston seikkailu yhdellä kaistalla näyttää siltä kuin norsu tanssisi trapetsilla, tasapainoillen puolelta toiselle.
Hillitseekö kaventuva ajorata sitten ajonopeuksia alueella, olen asian suhteen skeptinen.
Sananen joukkoliikenteestä. Harmittelen vielä että iso-osa Lamminpäätä menetti asiointiliikenteen Lielahden Prismalle, siinä oli meidän perheen talviajan henkireikä ruokakaupan suhteen, koska pienten lasten kanssa pääsi aivan kaupan eteen ja edestä kyytiin ilman pitkiä kävelyjä ostosten kera.
Autoa ei hankita, tavarafillarille iso ehkä, bussilla ei enää pääse, eikä Lielahteen meneville 21-linjan pysäkeille ole realistista mennä enää (eikä ylämäkeen voi raahata kahta pientä lasta ja neljää ostoskassia). Valitettavasti Länsilinjat ei ainakaan vielä liikennöi Turvesuonkatu-Enqvistinkatu linjalla Lietsun vuoroillaan. Uuden linjan 21 uusi pysäkki on meille 800m ja liikennevalojen päässä, menomatka alamäkeen, paluumatka pelkkään ylämäkeen. Lannemäen pysäkille olisi reilu 1km! Suosi siinä sitten joukkoliikennettä. Toivottavasti on vähäluminen talvi ja kevyt väylät kerrankin kunnossa ettei bussia ehdi edes ikävöidä ja pyörän käyttö isompaankin asiointiin luonnistuu. Toisaalta, aina voi mennä keskustaan ruokakauppaan, kuten ennen Lielahden Prismaa ja asiointilinjaa tuli tehtyä. Tämä lienee se todennäköisin vaihtoehto, länsilinjojen bussit ovat kalustoltaan miellyttäviä ja tilavia ja itse en linjaa 18 ikävöi muutoinkin suoran Tammela/Tays-yhteyden takia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti